Big data i sztuczna inteligencja w bankowości

Posted on Posted in Warto wiedzieć o bankach
Big data i sztuczna inteligencja w bankowości
5 (100%) 2 votes

big data i sztuczna inteligencja w służbie bankuAutomaty wypierają człowieka z wielu zawodów, zaś w świecie finansów coraz śmielej rozpychają się Big Data i sztuczna inteligencja. Dla przedstawicieli wielu zawodów ryzyko konfrontacji z automatem jest melodią przyszłości i osoby takie nie zawracają sobie tym głowy. Jednak każdy spotka się z nimi mniej lub bardziej świadomie kiedy zawita do banku. Ekspansja maszyn już trwa i w banku okazuje się , że zetknięcie ze zjawiskami big data i sztucznej inteligencji odbyło się znacznie szybciej niż klienci banku przypuszczali. I ma wyraźny wpływ na ich losy. Przynajmniej kredytowe – na razie.

Jak bank oblicza zdolność kredytową?

Wiele osób składających wizytę w banku ma przed oczami schemat działania banku: doradca klienta sprawdza tożsamość, zaświadczenia, wklepuje do systemu, tam analityk ocenia, sprawdzany jest BIK i BIG, informacja o ocenie wiarygodności kredytowej wraca do oddziału i tam podejmowana jest ostateczna decyzja.

Rzeczywistość jest zupełnie inna. Rola człowieka we współczesnej bankowości zostaje ograniczana do końcówki sieci. Końcówki, która ma odebrać i zeskanować dokumenty, sprawdzić autentyczność dowodu tożsamości i udzielić informacji. Wszystkie decyzje podejmowane są w sercu tej sieci, czyli superkomputerze, zastępującym sztab analityków.

Big data i sztuczna inteligencja zamiast analityka bankowego

Człowiek, pracujący w bankowości, w przeciwieństwie do maszyny nie da się zaprogramować. To sprawia, że nie jest z punktu widzenia banku idealnym pracownikiem. Podam przykład – opowiada pracownik jednego z banków, który już postawił na sztuczną inteligencję. Pracownicy pierwszej linii to pracownicy odpowiedzialni za sprzedaż. Pozwolić im wziąć udział, nawet w minimalnym stopniu, w procesie decyzyjnym to automatycznie uruchomić pęd ku sprzedaży. Za wszelką cenę. To naturalne gdyż są oni rozliczani za wyniki sprzedaży i za nie premiowani – dodaje.

Na przeciwległym biegunie, tam gdzie zapadają decyzje, również mamy ludzi, a więc znów brak beznamiętności. W tym przypadku przypadku chodzi o analityków, których bank rozlicza za efektywność w wychwytywaniu złych wniosków kredytowych. Oni, w trosce o swoje premie, najchętniej zatrzymaliby każdy wniosek, każdy bowiem może zmienić się na przykład w stracony kredyt.

Ten rozrzut skrajnych celów jest czymś, co może w bankowości wyeliminować big data i sztuczna inteligencja. Specjalny algorytm oceni każdy wniosek kredytowy jednakowo, wyłącznie na podstawie zaprogramowanych wytycznych. Decyzja kredytowa podjęta przez algorytm trafia do „końcówki sieci”, czyli pracownika, który nie wie, dlaczego została podjęta taka, a nie inna. Rolą człowieka jest po prostu przekazanie decyzji wnioskującemu o kredyt.

Cała władza w ręce maszyn….

Wielu odwiedzających banki w celach kredytowych jest przekonanych, że osoba po drugiej stronie biurka jest decyzyjną w sprawie kredytu, chociażby w ograniczonym stopniu. Nie wiedzą, że te czasy odchodzą powoli w niebyt, a cała decyzja podejmowana jest kilkaset kilometrów od nich i bez udziału człowieka. Big data i sztuczna inteligencja, a dokładniej mówiąc ich połączenie w algorytm bankowy w ułamkach sekund stanowią o tym, kto, czy i na jakich warunkach dostanie kredyt.

Osoby pracujące w oddziale zostały sprowadzone do roli wykonawców woli robota. Nawet dyrektorzy placówek o znaczeniu „strategicznym” w skali kraju, mający do tej pory władzę i autonomię, tracą ją w tym zakresie całkowicie. Przed objęciem władzy przez maszyny mogli przełamywać decyzję analityków bankowych do kwoty określonej na danym stanowisku.

Dziś to już historia. Słowo robota stało się ważniejsze niż setek dyrektorów. Automaty nie mają sentymentów, nie dyskutują i nie tłumaczą się. Maszyny cyfrowe biorą władze w bankowości bez ani jednego wystrzału.

Daj mi kontrolę nad podażą pieniądza narodu i nie będzie mnie obchodzić kto tworzy jego prawa.Mayer Amschel Rothschild (1744-1812)

Czy maszyny zawładną naszym światem inną drogą niż przypuszczaliśmy?

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Big data i sztuczna inteligencja w bankowości"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
MartynaWu
Gość

Kosmos, ciekawe czy wszystkie banki tak będą miały, bo jak rozumiem teraz jakieś wybrane, pewnie duże banki. Czy to już działa w Polsce? Czy napisaliście o jakiejś zagranicznej historii? Myślę, że to masakrycznie dużo kosztuje i nie wejdzie szybko.

wpDiscuz